روز پنج شنبه 13 اسفند ماه مقاله " فناوری نوین واترباکس برای احیای بیابانها و مبارزه با گرد و غبار بدون استفاده از انرژی و آبیاری " که توسط آقای دکتر مسعود بازگیر رئیس محترم دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام و دوتن از اعضا هیئت مدیره شرکت زیست فناوری سپهر باختر ( مهندس کیومرث صیادیان و بهروز سهرابی ) به اولین کنفرانس بین المللی گرد و غبار در دانشگاه شهید چمران اهواز ارسال و پذیرفته گردیده بود ، توسط آقای دکتر بازگیر بصورت سخنرانی ارائه شده و مورد استقبال حضار قرار گرفت.

 

 

چکیده مقاله را در زیر ملاحظه می فرمائید:

 

با استفاده از فناوری گرواسیس اقدامات گسترده براي احیای بیابان ها و اراضی خشک جهان بدون استفاده از انرژی و آبیاری آغاز شده است. یکی از اجزای فنآوری گرواسیس برای کاشت نهال استفاده از دستگاه واتر باکس (waterboxx) است، این دستگاه با وزنی معادل 1300 گرم دارای مخزنی به حجم 15 لیتر است که ابتدا آن را از آب پر می کنند، این مخزن قادر است آب ناشی از نزولات جوی را جمع آوری و در خود ذخیره کند. علاوه بر این، دستگاه با چگالش بخار آب موجود در جو آن را به نقطه شبنم رسانیده و آن را به آب تبدیل و در خود ذخیره می کند. با اين فناوری بعد از گذشت یکسال و مشروط بر اینکه از نهالی با ریشه سالم استفاده شده باشد، ریشه ی نهال تا اعماق خاک نفوذ کرده و قادر به استفاده از آب کاپیلاری خاک مي باشد. نتایج به دست آمده از کشورهای مختلف نشان داده است که 90 درصد نهال های کاشته شده با این فنآوری در شرایط خشن محیطی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال افریقا از سال دوم بدون آبیاری نه تنها زنده مانده اند بلکه از رشد مطلوبی هم برخوردار بودند. هدف از اين تحقيق معرفي واتر باكس به عنوان يك تكنولوژي جديد براي مبارزه با خشكسالي، توفان گرد و غبار و احیای بیابانها و اراضی خشک بدون استفاده از انرژی و آبیاری است.

كليد واژه ها: خشکسالی، گردو غبار، واتر باکس، گرواسیس، راه حل درختی

 

" کاشت درخت تنها راه نجات "

بشر در طول دوهزار سال گذشته دو بیلیون هکتار بیابان تولید کرده است ( منبع : World Resource Institute ) در حال حاضر این منطقه که متاسفانه کشور عزیز ما ایران در قلب آن قرار دارد در بحران خشکسالی پیش رونده قرار داشته و فاقد منابع اب کافی است . پیشنهاد ما تبدیل این منطقه به زمین حاصلخیز است ، با استفاده از تکنولوژی گرواسیس ( کاشت درخت بدون استفاده از انرژی و آبیاری ).

 

تکنولوژی گرواسیس یک راه حل ارزان برای کاشت درخت در زمینهای پست و فرسوده است ، این روش تنها راه حل درختکاری بدون استفاده از انرژی و ابیاری است . این سیستم تاثیرات اقتصادی ، زیست محیطی و اجتماعی بزرگی را برای کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته نوید می دهد .

در طول دهه گذشته ( از سال 2003 ) شرکت گرواسیس به توسعه تکنولوژی و پیشبرد پروژه ها در بیش از 20 کشور بیابانی دنیا پرداخته است ( آرژانتین ، بحرین ، شیلی ، چین ، دبی ، اکوادور ، اتیوپی ، فرانسه ، هند ، اردن  ، کنیا ، لیبی ، عراق ، کویت ، مکزیک ، عمان ، قطر ، عربستان سعودی ، اسپانیا ، آمریکای شمالی .....) ازمایشات انجام شده با کاشت بیش از 300000 اصله از انواع درختان و درختچه های مثمر و غیر مثمر در مناطق بیابانی و کوهستانی این کشورها با درصد بقای 90 درصد ، قابلیت این تکنولوژی را برای همگان به اثبات رسانده است .

Template Design:Dima Group