کالیفرنیا در یک بحران خشکسالی چندین ساله قراردارد که شاید دهه ها بطول بیانجامد. فرماندار جری برون برای اولین بار در تاریخ ایالت به محدودیت های اجباری حفاظت از آب دست زده است. یخچال سییرا نوادا که یک سوم آب مصرفی ایالت را تامین میکند بعد از یک زمستان بدون برف در 5% حد نرمال خود قرار دارد و این لکه ننگی است برای پرجمعیت ترین و بزرگترین ایالت کشاورزی کشور. بیشترین مصرف آب در کالیفرنیا برای مصارف آبیاری مورد استفاده قرار میگیرد. با اینحال در مناطق بزرگ شهری در کالیفرنیای جنوبی و مرکزی در وهله اول آب بطور مستقیم توسط مردم استفاده میشود.
بیش از 37 میلیون کالیفرنیایی (بیش از 10% جمعیت کشور) تحت تاثیر این خشکسالی بنظر بی پایان قرار گرفته اند. احتمالا آنهایی که به باغبانی و یا طراحی فضای سبز علاقمندند بیش از دیگران.
بنابراین کسی که عاشق گل وگیاه است بدون در دسترس داشتن آب کافی چکار باید بکنند؟ پاسخ استفاده از آب به روش های هوشمندانه تر است و برای این کار میتوان از واترباکس گرواسیس استفاده کرد.
بیشتر آبی که مستقیما پای گیاه ریخته میشود بطور مستقیم توسط آن استفاده نمیشود بلکه یا از طریق خاک جاری و از دسترس خارج میشود و یا تبخیر میشود (خصوصا در آب و هواهای گرم تر). تکنیک های چندگانه ای برای جلوگیری از این خسارات وجود دارند (کاشت در ظروف- استفاده از مالچ) ولی همه آنها از اشکالاتی برخوردارند (هزینه- ساده خشک شدن ریشه ها- توانایی پایین مالچ در جلوگیری از تبخیر). واترباکس گرواسیس تمامی این مشکلات را حل میکند.
واترباکس گرواسیس در وهله اول برای کاشت و رشد دادن درخت در بیابان طراحی شده است- بطوریکه تنها در هنگام کاشت آبیاری اولیه انجام شود- و در این کار نیز بسیار موفق بوده است. در دوره ی آزمایشی کاشت در صحرای ساهاری تک درختان کاشته شده با استفاده از واترباکس در سال اول 88% میزان بقا داشته اند (درحالیکه تنها 11% از درختانی که بدون واترباکس کاشته شده و یکبار در هفته آبیاری میشدند خشک نشدند).
همانطور که درنظر گرفته شده بود زمانی که دو درخت با واترباکس کاشته شد شانس زنده ماندن برای حداقل یک درخت به 99% افزایش یافت. در زمان کاشت درخت با واترباکس 15 گالن آب قبل از کاشت در خاک ریخته میشود- نهال ریشه لخت کاشته میشود و سپس واترباکس با 4 گالن آب پر میشود و بعد از آن در هیچ مرحله ای از رشد نیاز به اضافه کردن آب وجود ندارد چراکه واتر باکس شبنم و آب حاصل از بارندگی را در خود جمع کرده و به آرامی آن را به گیاه در حال رشد توسط یک فیتیله در قسمت زیرین واترباکس میرساند. واترباکس تا زمانی که درخت به اندازه کافی بزرگ شود سرجایش می ماند و پس از آن تا ده سال هم قابل استفاده مجدد است. از آن ببعد درخت کاشته شده نسبت به خشکسالی مقاوم بوده چراکه ریشه هایش عمیق میشود و از آب های کاپیلاری (لوله های مویینه) موجود در خاک تغذیه میکند.






 پس تکلیف باغداری چه میشود؟ خب از واترباکس میتوان برای کاشت انواع میوه ها و سبزیجات هم استفاده کرد. عموما از آنجاییکه سبزیجات بیشتر از درختان به آب نیاز دارند ما توصیه میکنیم که برای گیاهان گلخانه ای آب دوست یک فتیله دیگر نیز در قسمت زیرین واترباکس قرار دهید. اگر اینکار انجام شود نیاز خواهد بود که هر سه تا 4 هفته یکبار -4 گالن- آب به واترباکس اضافه شود. با اینحال از انجاییکه واترباکس از تبخیر رطوبت خاک زیرش جلوگیری میکند (با بازی کردن نقش یک مانع نفوذ ناپذیر برای تبخیر که انتخاب بسیار بهتری از مالچ میباشد) و از خشک شدن ریشه گیاه جلوگیری میکند. در زیر میتوانید نتایج کاشت گوجه فرنگی توسط یکی از مشتریان ما را با استفاده از واترباکس (با یک فتیله اضافه) در همت کالیفرنیا در اواخر سال 2014 مشاهده کنید.








    
آیا از واترباکس میتوان علاوه بر کاشت سبزیجات برای کاشت سبزی نیز استفاده کرد؟ بله. همان باغبان مشتاق در کالیفرنیا بطرز استادانه ای راهی برای گسترش دادن برد واترباکس با اضافه کردن 3 فتیله- اضافه کردن مواد جاذب آب به هریک از فتیله ها و گستردن این فتیله ها روی بستر خاکی پیدا کرده است. سپس باغبان 27 بوته سبزی در دو طرف واترباکس کاشته و زمانی که سبزی ها شروع به رشد کردند یک پوشش تبخیر روی آنها قرار داده است. مشتری دریافت که بوته های سبزی با تنها 2.5 الی  3 گالن آب در هفته (که همه آن در واترباکس ریخته میشود) بخوبی در حال رشدند و نیازی به آبیاری مستقیم آنها وجود ندارد. حال او میتواند هر روز از سبزی های تازه لذت ببرد.

   



  

 

اگر میخواهید باغبانی با واترباکس را شروع کنید (یا با آن درخت بکارید) لطفا به سایت ما مراجعه کنید و یا با ما در آدرس های درج شده در قسمت تماس با ما ، تماس بگیرید تعدادی از سبزیجات قابل کاشت با این روش عبارتند از : کدو سبز- خیار – هندوانه – کدو حلوایی - گوجه فرنگی و بادمجان...


بفرمائید سبزیجات سالم
نوش جانتان

" کاشت درخت تنها راه نجات "

بشر در طول دوهزار سال گذشته دو بیلیون هکتار بیابان تولید کرده است ( منبع : World Resource Institute ) در حال حاضر این منطقه که متاسفانه کشور عزیز ما ایران در قلب آن قرار دارد در بحران خشکسالی پیش رونده قرار داشته و فاقد منابع اب کافی است . پیشنهاد ما تبدیل این منطقه به زمین حاصلخیز است ، با استفاده از تکنولوژی گرواسیس ( کاشت درخت بدون استفاده از انرژی و آبیاری ).

 

تکنولوژی گرواسیس یک راه حل ارزان برای کاشت درخت در زمینهای پست و فرسوده است ، این روش تنها راه حل درختکاری بدون استفاده از انرژی و ابیاری است . این سیستم تاثیرات اقتصادی ، زیست محیطی و اجتماعی بزرگی را برای کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته نوید می دهد .

در طول دهه گذشته ( از سال 2003 ) شرکت گرواسیس به توسعه تکنولوژی و پیشبرد پروژه ها در بیش از 20 کشور بیابانی دنیا پرداخته است ( آرژانتین ، بحرین ، شیلی ، چین ، دبی ، اکوادور ، اتیوپی ، فرانسه ، هند ، اردن  ، کنیا ، لیبی ، عراق ، کویت ، مکزیک ، عمان ، قطر ، عربستان سعودی ، اسپانیا ، آمریکای شمالی .....) ازمایشات انجام شده با کاشت بیش از 300000 اصله از انواع درختان و درختچه های مثمر و غیر مثمر در مناطق بیابانی و کوهستانی این کشورها با درصد بقای 90 درصد ، قابلیت این تکنولوژی را برای همگان به اثبات رسانده است .

Template Design:Dima Group